Irreverent Impiety

Repozitorij stvari o kojima ne žele da razmišljate.

Bauk burki kruži Europom

with 18 comments

Iz Novosti prenosimo članak “Bauk burki kruži Europom” autorice Tene Erceg.

Bauk burki kruži Europom

Nakon što je donji dom francuskog parlamenta izglasao zabranu nošenja ženske muslimanske odjeće koja pokriva lice, neki su komentatori zaključili da je Europu zahvatila svojevrsna zaraza oko tog “simbolički najviše opterećenoga odjevnog predmeta na svijetu”, kako ga je nazvala politologinja Sara Silvestri. Ova znanstvenica s britanskog sveučilišta Cambridge, autorica jednog od rijetkih istraživanja u kojima se za mišljenje o toj temi pitalo same žene, tvrdi da su uzroci te “zaraze” brojni i različiti, od ne do kraja osviještene nelagode od islama i straha od terorizma, preko globalizacije, migracija i financijske krize, pa do promjene nacionalnih identiteta i odnosa sekularizma i vjere u društvu.

“Tkanina natopljena krvlju”

U prilog njezinoj tezi da je trend masovnog zabranjivanja nošenja burki i nikaba iracionalan ide i činjenica da su različite europske vlade u obrazloženjima navele sasvim raznovrsne argumente, od zaštite žena pa do zaštite “europskih vrijednosti” i “sigurnosti”, da nijedna od njih nije provela sveobuhvatno istraživanje o tome kako na zabranu gledaju muslimanke te da su se sve oglušile o upozorenja da se zabranom krše temeljna ljudska prava i da bi ona mogla biti kontraproduktivna. Za razliku od drugih spornih pitanja koja se tiču ljudskih prava, u kojima su stavovi u pravilu suprotstavljeni po liniji konzervativci/desnica i liberali/ljevica, u europskom kampu za zabranu nošenja burki našli su se političari iz cijelog ideološkog spektra. Osim svega toga, kada se zna da je u Europi broj muslimanki koje nose takvu odjeću smiješno malen, ali se zbog njih donose zakoni po hitnom postupku, teško je ne uvidjeti da je u pitanju nešto složenije od dobrobiti europskih građanki.

Međutim, neke muslimanske aktivistkinje smatraju da ne treba zazirati od činjenice da je cijela debata oko burki izrazito opterećena simbolikom, štoviše, “veo jeste više od odjevnog predmeta”, kako kaže iransko-britanska aktivistkinja Maryam Namazie. “On je postao simbol represije nad ženama u islamu, pa ga takvim treba i tretirati”, smatra Maryam Namazie i dodaje da je to razlog zašto ga “islamisti nameću gdje god dobiju pristup moći”. Britanska književnica Rahila Gupta kaže, pak, da se o toj “tkanini natopljenoj krvlju ne može govoriti bez da se pozivamo na žene u Iranu, Afganistanu i Saudijskoj Arabiji, gdje njezino nošenje osigurava policija, a svako se odstupanje kažnjava nasiljem”.

Što se tiče donošenja zakona, Francuska je donekle iznimka, jer su tamošnji političari jedini eksplicitno rekli da burka “nije u skladu s vrijednostima Republike”. Ministrica pravosuđa Michelle Alliot-Marie zakon je nazvala “pobjedom za francusku demokraciju i vrijednosti”, predsjednik Nicolas Sarkozy mjesecima ranije vodio je kampanju u kojoj je tvrdio da potpuni veo “nije prihvatljiv u francuskom društvu”, a šef parlamentarne komisije koja se time bavila bio je komunist Andre Gerin. Iako od pet milijuna tamošnjih muslimana burku nose najviše dvije tisuće, muslimanke će morati platiti globu od 150 eura ili pohađati integracijski tečaj ukoliko se na javnom mjestu pojave tako odjevene. Muškarcima koji prisiljavaju žene na nošenje burke prijeti kazna od 30 tisuća eura i godina dana zatvora, iako nije jasno kako će se taj dio zakona provoditi. Jedini parlamentarni zastupnik, također komunist, koji je u skupštini glasao protiv, Daniel Garrigue, medijima je rekao da Francuska “u borbi protiv ekstremističkog nasilja riskira skliznuti u totalitarno društvo”, iako borba protiv terorizma nije spominjana kao razlog ovoga zakona.

Belgija, u kojoj burku nosi samo 30-ak žena, prva je europska država koja je donijela zabranu, uz obrazloženje da su takva pokrivala “oblik represije nad ženama”. Eventualnim tvrdnjama da je zabrana protivna ustavu i međunarodnom pravu pokušat će se doskočiti argumentom da takva odjeća onemogućava identifikaciju, pa je stoga prijetnja sigurnosti.

Minareti i crkveni zvonici

U Španjolskoj je senat krajem lipnja također izglasao zabranu “svakog običaja ili diskriminacijske prakse koja ograničava slobodu žena”. U Njemačkoj je, pak, takva zabrana na federalnoj razini proglašena protuustavnom, pa je to pitanje ostavljeno nižim razinama vlasti. Zbog toga se u pola od 16 tamošnjih država, čijih četiri milijuna muslimana tradicionalno ne nose burke jer su većinom Turci, ne dopušta nošenje marame (hidžaba) u školama, a upravni sud u Berlinu nedavno je zabranio obavljanje muslimanske molitve u prostorijama škole. Što se tiče gradnje minareta, lokalna urbanistička tijela negdje propisuju da oni smiju biti jednake visine kao crkveni zvonici, a negdje nisu dopušteni ni najmanji. Građanska, pak, inicijativa nije uspjela zaustaviti izgradnju jedne od najvećih europskih džamija, one u Kölnu.

U Švicarskoj, gdje živi 400 tisuća muslimana, takve zabrane još nema, ali je zato krajem prošle godine ustavom zabranjena izgradnja minareta, što je slučaj koji, barem kada je o toj zemlji riječ, potvrđuje da se ne radi o dobrobiti žena nego o očitoj islamofobiji. Na nacionalnom referendumu za zabranu gradnje minareta glasalo je 57,5 posto stanovništva, a američki novinar Christopher Caldwell, koji se bavi islamom u Europi, primijetio je da je u anketama znatno manje ljudi podržavalo zabranu nego na samom referendumu. Zbog toga bi se, smatra on, Europa trebala zabrinuti, jer ta diskrepancija pokazuje da nema službene debate o pitanjima vezanima za islam, nego se ona događa “u podzemlju”.

Osim ovih država, zabranu nošenja burki i nikaba razmatraju ili su razmatrale Italija, Velika Britanija, Nizozemska, Danska i Austrija, a sva istraživanja pokazuju da više od pola stanovnika tih država zabranu podržava. Kada su u pitanju minareti, u ožujku ove godine u Njemačkoj su se sastali predstavnici desnih stranaka iz te zemlje, Nizozemske, Francuske, Belgije, Švedske i Austrije u namjeri da pokrenu građansku inicijativu za zabranu izgradnje minareta na europskoj razini, s obzirom na to da Lisabonski sporazum Europsku komisiju obavezuje da razmotri – ali ne i prihvati – sve građanske inicijative za koje se sakupi milijun potpisa.

Zabrana simbola nije isto što i rješavanje problema represije

Zabrani nošenja vela za lice usprotivio se Human Rights Watch, koji tvrdi da “nema nikakvih dokaza da burke i nikabi predstavljaju prijetnju sigurnosti, javnom redu, zdravlju, moralu ili temeljnim pravima i slobodama drugih”. Iz Amnesty Internationala upozorili su da je takva zabrana kršenje međunarodnog prava na slobodno izražavanje vjere, a Parlamentarna skupština Vijeća Europe donijela je rezoluciju kojom od europskih zemalja traži da takve zabrane ne donose, čak ni uz referendumsku podršku, jer “većina nema pravo kršiti temeljna ljudska prava manjine”. Sara Silvestri u svom je istraživanju došla do zaključka da “omalovažavanje vjere u pokušaju da se osude opasne prakse ili restriktivni mentalitet” ne samo da nema efekta, nego “taj pristup može pojačati osjećaje frustriranosti i otuđenja kod žena”. Ona napominje i da većina muslimanki koje javno osuđuju inferiornu ulogu žena u islamu “ne odbacuje vjeru u potpunosti, nego poziva na pravo izbora unutar nje”. Ugledne teoretičarke Cecile Laborde i Martha Nussbaum, koje se bave feminizmom i islamom, također upozoravaju da “zabrana simbola nije isto što i rješavanje problema represije”, dapače, može je produbiti, jer će neke žene biti prisiljene ostati zatvorene u kućama, bez pristupa obrazovanju i drugim sredstvima integracije.

Komentar (by Charon)

Iako moram priznati da su se zabrane burki i meni u prvi mah svidjele, zapravo se slažem s gore napisanim da su zabrane najlakši, najkraći i najneučinkovitiji (često i kontraproduktivni) način borbe protiv ovakvih pojava. Prava žena su već zaštićena, a problem leži u provedbi zakona. Zašto po postojećim zakonima ne bismo mogli zaštititi žene koje netko prisiljava na nošenje takve odjeće? Što je s pravom žene da nosi burku, nikab ili bilo koju drugu odjeću ako tako želi? I po čemu je žena u burki/nikabu jače sakrivena od, na primjer, participanata Zombi parade?

Zato, gore opisane represije predstavljaju simboliku, no vjerojatno ne baš onakvu kakvu si Europa priželjkuje. Represija jednostavno nije dobar prijatelj ljudskim pravima.

Written by Charon l'Cypher

3. 8. 2010. at 12:24

18 Odgovora

Subscribe to comments with RSS.

  1. Apsolutno se slažem da su zabrane i restrikcije najgori način da se postigne oderđeni cilj.
    No u ovom se slučaju pitam što bi se trebalo učiniti. Obrazovati žene? Obrazovati njihove muževe? Nekako mi se čini da to ne bi prošlo. Te su žene stoljećima uvjeravane da su šutnja, nevinost i nepostojanje njihov jedini mogući ključ ulaska u turbo-maskilistilčko i konzervativno društvo, stoga i ne čudi da mnoge od njih smatraju da je veo njihovo ljudsko pravo i štit njihovog dostojanstva. Izgleda da je za sada izlaz iz tih kaveza za djevice dobra stara “udri po džepu”.
    Iako, i “udri po džepu” može biti kontraproduktivna metoda – mnogi su se mužjaci složili da, ako ne smiju nositi veo, njihove supruge neće uopće izlaziti. Borba protiv segregacije dovodi do još gore segregacije. I to će se događati sve dok se ne pronađe način da se prosvjetle i obrazuju njihove zadrte glave.
    Što se tiče islamofobije, voljela bi da su europski narodi bili tako odlučni u obrani svoje kulture i svojih vrijednosti prije otprilike 19-20 stoljeća, kada nas je zadesila još jedna tumoralna kuga sa Bliskog istoka.

    isisrosenkreuz

    4. 8. 2010. at 7:35

    • Da, pitanje “što i kako?” je teško. Zato je lakše zabranjivati.

      Mene zanima što bi se desilo kad bi postojali svojevrsni (financijski) poticaji, npr. za zaposlene žene u “europskoj” odjeći (ne ovo shvatiti bukvalno, nego kao jaaaako okvirno)? U svijetu ima dosta batina, ali mrkve nekako nedostaje.

      Segregacija će biti jaka dok god pruža utočište segregiranima. Ako se ne varam, muslimanski imigranti su u Francuskoj praktički građani drugog reda, dobrano odvojeni od ostalih. Slično crncima po nekim četvrtima mnogih američkih gradova. A među tim crncima je stopa kriminala poveća. Slučajna sličnost? Sumnjam…

      Charon l'Cypher

      4. 8. 2010. at 14:12

  2. Mislim da ćemo se složiti da je nehumano i bešćutno kažnjavati žene-žrtve bešćutne tlačiteljske tradicije. Inače se ježim od toga kakve stvari mogu proći pod naziv “tradicija”. Ali prisiljavanje žena na određeni tip skrivala, koji znači javnu nevidljivost i društvenu izolaciju, jest ozbiljno kršenje ljudskih prava, kao i držanje žena u kućnom pritvoru (koji po brutalnosti zna biti gori od mnogih zatvora). Dakle, smatram da se može ozbiljno kazniti muškarca koji prisiljava ženu na nošenje burke, a još više nekog tko ne dozvoljava ženi izlazak iz kuće (po meni to je veće zlodjelo od otmice). Poseban problem su mlade djevojke koje roditelji tretiraju na taj način. Maloljetnice ne mogu donijeti tako ozbiljnu odluku da žele nositi burku, dakle slučaj maloljetnice s burkom izravno bi upućivao na roditeljsko zlostavljanje. Trebalo bi pronaći način da se roditelje prisili da pošalju djecu u školu, tamo bi već grublji oblici zlostavljanja izašli na vidjelo, i u slučaju nužde, obiteljima bi trebalo poslati socijalnu službu i adekvatnu stručnu pomoć. Također, nekakav građanski odgoj bi trebao biti uvjet dobijanja državljanstva u dozvole trajnog boravka.

    Ja

    4. 8. 2010. at 14:33

  3. Kad smo već kod teme žena i ženskih prava … slušam neki dan kako HDZ-ovke i SDP-ovke žustro raspravljaju o ženskim pravima. Pa tako HDZ-ova Sunčana Glavak savjetuje SDP-ovkama da koriste Bibliju “jer nas ona nije ničemu lošemu naučila”.
    Kada se netko ovako poziva na Bibliju, to može značiti samo dvije stvari: ili mu uopće nije stalo do ženskih prava ili nije čitao Bibliju.

    Ajgor

    6. 8. 2010. at 11:41

  4. Ili taj netko ima jako bizaran način interpretacije kako Biblije, ženskih prava, tako i pojma “loše”. Iz politike HDZ-a možemo vidjeti da oni prilično bizarno tumače najrazličitije pojmove, npr. zaduživanje postaje uspjeh, privatni interesi postaju nacionalni, bijeg u ključnom momentu postaje znak odlučnosti i hrabrosti. Tom logikom Biblija nas stvarno nije ničem lošem naučila, a HDZ se stvarno bori za ženska prava, kao i za sva ljudska prava hrvatskih građanki i krađana.

    Ja

    7. 8. 2010. at 0:35

  5. Zabrana da netko potpuno prekrije lice je za mene normalna i u skladu sa stečevinama zapadne civilizacije. Isto bi trebalo vrijediti za moto kacige dok šetaš gradom (slučaj ubistva Pukanića). Ako će mo biti ravnopravni onda što meni brane da se skroz skinem i gol golcat šetam gradom. Policija bi me odmah skupila zbog remećenja javnog reda i mira što bi isto tako trebalo i za nekog ko se maskira. Burku, zapad treba tretirati kao MASKIRANJE !

    Oliver

    13. 8. 2010. at 10:14

    • Ovako posloženo (a tako to i europske države “prodaju”) ima smisla, no to je objašnjenje – prozirno.

      Vidiš, šetnja s kacigom nije zabranjena, a – koliko mi jepoznato – nisu niti maske. Zakoni kažu nešto u stilu “Zabranjene su burke i nikabi”, a ne “Lice ne smije biti sakriveno ničime što ometa identifikaciju”.

      Za hodati gol po cesti, osobno mislim da je stupidarija da je uopće zabranjeno. Kome i kako golotinja škodi? Tko mene tjera da te gledam ako hodaš gol, pa da bih ti to trebalo zabraniti?

      Charon l'Cypher

      13. 8. 2010. at 13:09

      • govorim o tradiciji zapada. Probaj ući gol u crkvu ili u zgradu općine,nedaju ni kratke hlaće !
        To što se nešto ne kažnjava ne znači da nije navedeno u zakonu, pogotovo u Hrvatskoj.
        Mislim da, recimo u Italiji, postoji zakon po kojem te policija može kazniti ako hodaš sa pokrivenim lice i ometaš indentifikaciju !
        Nije stupidarija i postoji zakon o nudizmu ne zbog tebe i zbog mene nego zbog DJECE !

        Oliver

        13. 8. 2010. at 13:45

        • A zašto je potrebno djeci usaditi stav da je golotinja nešto loše?

          Charon l'Cypher

          13. 8. 2010. at 13:56

          • Zasigurno, to se ne radi tim zakonom nego se štite djeca !
            Kad se seksaš sa gospođom u polutami zaključane sobe ili stana, dok se tvoja djeca igraju vani u pjesku => Ti im usađuješ stav da je golotinja loša ili možda ja griješim pa si im priuštio da te gledaju !?

            Oliver

            13. 8. 2010. at 14:43

            • Ja nemam niti djecu niti gospođu, a ti se pozivaš na nekakvo uobičajeno ponašanje kojeg bih se pridržavao i da ih imam, ali samo zato jer je uobičajeno.

              “Uobičajeno” ne znači nužno dobro i smije se propitivati, a ti nisi dao niti jedan razlog zašto bi golotinja i sex bili tabu (osim što to crkve žele).

              Kako životinjskoj mladunčadi ne škodi kad vide sex svojih roditelja? Ili, ako “to nije isto”, zašto nije?

              Poanta: guraš neki stav, ali ne daješ argumente.

              Charon l'Cypher

              13. 8. 2010. at 15:34

              • nema veze što nemaš djecu, bila je to zamišljena konstrukcija da se dočara poanta, ali ti očito nisi shvatio …. jer ja nikad nisam rekao da bi golotinja i sex trebala biti tabu tema !!
                Ne dajem 5 lipa na stavove crkve, zato sam da se stvari preispituju, a što se tiče tvoje paralele sa životinjama mogu reći da je u najmanju ruku neinteligentna kao argument => kao argument navodim primjer : kod životinja vlada pravilo ko jači taj ima ženku, dobija bolji komad hrane…itd što bi značilo po tvojoj paraleli da te ja mogu razbiti i oteti ti curu (valjda nju imaš) a moraš priznati da je fizički obračun u zakonu kažnjiv, kao i masu drugih stvari koje su danas uobičajene, a regulirane su kaznenim zakonom i za koje bi ja mogao reći(kao i ti za Burke) da nije dobro da su ZABRANJENE !!!
                Nikad ne bih zabranjivao bilo kakvo oblačenje u smislu mode, ali lice mora biti otkriveno radi indentifikacije i to je pozitivna zasada zapadne civilizacije, kao i regulacija nudizma, sva prava žena, zabrana robovlasništva itd
                Ako baš hoćeš da preispitaš licemjerje zapada onda ću ti ja dati bolju temu :
                Licemjerje zapada (a pogotovo Hrvatske) prema opjnim drogama ! Zapad dopušta alkohol a brani kanabis ! U svakom udžbeniku osnovne škole i jedno i drugo je droga. Neko će reći kanabis je štetniji => krivo
                Drugi će reći kanabis stvara veću ovisnost => krivo
                Treći će reći sa kanabisa se prelazi na težu drogu => krivo (takva korelacija sto puta umnožena, postoji između cigarete i kanabisa pa ipak nitko neće da pokrene postupak zabrane cigarete)
                Kakvog li licemjerja …..

                Oliver

                14. 8. 2010. at 0:49

                • Da bi nešto zabranio, tebaš imati dobar razlog (IMO). Da nekoga razbiješ i otmeš mu curu, to je štetno i tom pojedincu i društvu.

                  Ne vidim kako je štetno da djeca vide gole ljude, pa čak i ako se ševe.

                  Toliko o neinteligentnim paralelama.

                  Charon l'Cypher

                  14. 8. 2010. at 2:21

                  • Ako ne vidiš što je u tome štetno onda je svaka rasprava suvišna ….

                    Oliver

                    14. 8. 2010. at 12:08

                  • Nisam neki psiholog luciferu ali mislim da djeca osim ako nisu iz plemena zulu ili sl trebaju zašititi od svakog oblika golototinje, a kad navrše 18 to je njihova stvar.
                    nego ova stvar sa burkama, citao sam malo komentare, mislim da ovdje uopce ili je jako malo stvar o samim zenama, radi se o odredivanju unutarnje politike jedne drzave u smislu zastite integriteta od imigranata i da se mene pita napravio bi istu stvar. a napose sto burke kako je prije spomenuto ometaju identifikaciju pa ti sada kontaj jel te napala ninja ili kakva nabildana feministkinja. covjece prije 500injak godina zazirali su ljudi od spomena na turke a ovi danas ovdje furaju svoju kulturu i zakone.
                    nemam nista protiv njih, i mislim da sve manjine moraju uzivati zakone vecine, pa cak i neke privilegije kako bismo pokazali EU da smo prijateljski nastrjeni prema svim narodima i narodnostima:) ali burku, leteci tepih, magicnu lampu im ne bi dozvolio.. neka se svatko doma bavi cime oce, ali izlaziti s time u javnost.. mislim da je little too much.

                    nomad67

                    17. 8. 2010. at 17:31

  6. Žalosno.😦

    Charon l'Cypher

    13. 8. 2010. at 22:50

  7. Potpisujem Charon-a …

    cart4u

    10. 9. 2010. at 21:31

  8. […] belgijski zakon o zabrani nošenja burke. Taj zakon je donesen još u srpnju 2011. godine i ovdje i ovdje smo već raspravljali o njemu, a najnoviji događaji daju za pravo onima koji su smatrali […]


Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: