Irreverent Impiety

Repozitorij stvari o kojima ne žele da razmišljate.

Biblijski gledano …

with 11 comments

O prijedlogu novog zakona o MPO oglasilo se Hrvatsko katoličko liječničko društvo napadom na ministra zdravlja R. Ostojića. Između ostalog kažu i ovo:

Iznenađuje činjenica da ministar zdravlja ne poznaje, ili podcjenjuje, stav Etičkog povjerenstva Klinike za ženske bolesti i porode KBC Zagreb, Petrova 13 iz godine 2009., a koji je izražen na upit Ustavnog suda Republike Hrvatske, naime, da život počinje začećem.

Stav etičkog povjerenstva na koji se pozivaju liječnici katolici donesen je u vrlo zanimljivim okolnostima. Naime, Ustavni sud je punih osamnaest godina razmatrao prigovore nekoliko osoba koje su zakon o pobačaju iz 1978. smatrale neustavnim. Ustavni sudac koji je rješavao ovaj predmet tražio je od KBC-a Zagreb stručno mišljenje o početku života. KBC se dvije godine bavio držanjem ovoga upita u ladici, a onda se, gle zanimljive koincidencije, naglo trgnuo i upravo prije početka Hebrangove predsjedničke pretkampanje ovaj upit poslao stručnjacima iz Petrove.

Tamošnje povjerenstvo, koje čine predstojnik klinike Slavko Orešković te pročelnici zavoda Velimir Šimunić, Josip Đelmiš, Ante Ćorušić, Dubravko Barišić, Damir Babić, Slobodan Mihaljević i Emilija Juretić, jednoglasno se očitovalo da život počinje od trenutka začeća.
Za to jedinstveno mišljenje članovima komisije trebalo je nekoliko minuta, rekao je dr. Orešković za tportal …

(T portal)

Eto kako je to bilo jednostavno: trebalo im je svega nekoliko minuta! Njihov zaključak je zapravo točan: od trenutka začeća oplođena stanica započinje svoj život. Mrtve stanice ne mogu se dijeliti!

Ugledni liječnici nisu se međutim bavili filozofskim i etičkim pitanjima kada embrij prestaje biti nakupina stanica i postaje ljudsko biće. Na to pitanje se i ne može odgovoriti na pauzi za gablec, a njihov lukav odgovor bio je sasvim dostatan za ulizivanje aktualnoj vlasti koja je uprisutnjena u tadašnjem ministru Milinoviću i u Saboru zastupala katoličke svjetonazore.

O tome kako je cijela stvar bila ispolitizirana govori i činjenica da je dr. Šimunić kojega se smatra jednim od vodećih stručnjaka za MPO u kratkom vremenu radikalno promijenio mišljenje o Milinovićevom zakonu:

… nakon što je tri mjeseca tvrdio da će novi zakon uništiti medicinsku oplodnju, prepoloviti broj rođene djece i potjerati parove u inozemstvo, odjednom je odlučio podržati Zakon.

(Jutarnji list)

Katolički liječnici pozivaju se i na Bibliju. Pa tako kažu:

Ističemo, također, biblijski gledano, svako začeto dijete je osoba i dar Božji, nije predmet koji netko može posjedovati, niti s njim raspolagati, niti ga po volji ukloniti.

Biblijski gledano, mogli su se pozvati i na biblijski način liječenja:

Anđeo bi Gospodnji, naime, silazio od vremena do vremena u ribnjak i pokrenuo vodu: tko bi prvi ušao pošto je voda izbila, ozdravio bi makar bolovao od bilo kakve bolesti.

Ili ovako:

Sine moj, u bolesti ne budi potišten, već se Bogu moli jer on zdravlje daje.

Ili ovako:

Kad eto žene koja je osamnaest godina imala duha bolesti. Bila je zgrbljena i nikako se nije mogla uspraviti. Kad je Isus opazi, dozva je i reče joj: “Ženo, oslobođena si svoje bolesti!” I položi na nju ruke, a ona se umah uspravi i poče slaviti Boga.

Ne liječi li tako i vlč. Zlatko Sudac?🙂

Biblijski gledano, mogli su se pozvati i na biblijsko rješavanje neplodnosti:

Toj se ženi ukaza Anđeo Jahvin i reče joj: “Ti si neplodna i nisi rađala. Ali se odsad pazi: da ne piješ ni vina ni žestoka pića i da ne jedeš ništa nečisto. Jer, zatrudnjet ćeš, evo, i rodit ćeš sina.

(Pod “nečistom” hranom ne misli se na higijenu što bi bio značajan medicinski doprinos već na namirnice koje Jahve zabranjuje.)

Ili ovako:

Oboje bijahu pravedni pred Bogom: živjeli su besprijekorno po svim zapovijedima i odredbama Gospodnjim. No nisu imali djeteta jer Elizabeta bijaše nerotkinja, a oboje već poodmakle dobi. … … A njemu se ukaza anđeo Gospodnji. Stajao je s desne strane kadionoga žrtvenika. Ugledavši ga, Zaharija se prepade i strah ga spopade. No anđeo mu reče: “Ne boj se, Zaharija! Uslišana ti je molitva: žena će ti Elizabeta roditi sina.

Koliko god se trudili biblijski gledati, omiljene teze o tome da život počinje začećem, i što je još važnije da je oplođena stanica isto što i ljudsko biće, u Bibliji jednostavno nema. Pitanjem animacije, tj. razmatranjem kada fetus “oživljava” i postaje ljudsko biće bavio se sveti Augustin i pri tome se nigdje ne poziva na Bibliju. Pretpostavimo da ju je dotični dobro poznavao i da mu se ne bi mogao dogoditi takav previd.
Fusnota (str. 197.) u linkanom tekstu o Augustinovim razmatranjima prilično jasno pokazuje čime se Crkva danas služi u obrani svoga rigidnog stava kojim oplođenu stanicu izjednačava s čovjekom:

Što se tiče suvremene genetike koja pruža dragocjene dokaze da ljudski život počinje začećem,(Ivan Pavao II, Evangelium vitae, KS, 1977, br. 60) očito je pitanje o animaciji suvišno.

Dakle, kao i u već spomenutom stavu Etičkog povjerenstva Crkva je uzela ono što joj odgovara. I po starom dobrom običaju, poziva se na znanost samo onda kada joj to odgovara.

I na kraju propćenja, liječnici katolici pokušavaju biblijski gledano riješiti pitanje neplodnosti u Hrvata:

Mi duboko suosjećamo sa supružnicima kojima Bog nije podario radost roditeljstva, molimo za njih,…

a od ministra zdravlja ipak očekuju konkretnije akcije

… a ministra zdravlja pozivamo na zauzeto služenje u zaštiti zdravlja i života.

Ja bih pak predložio ministru zdravlja da svakog liječnika koji je član Hrvatskog katoličkog liječničkog društva obaveže da tu činjenicu jasno istakne na vratima ordinacije. Naime, ako se već netko treba moliti za mene, onda ću se radije obratiti profesionalcima koji su se za to školovali na teološkom, a ne medicinskom fakultetu.😉

(Biblijski citati preuzeti su s http://www.hbk.hr/biblija/)

Written by Ajgor

2. 2. 2012. at 13:51

11 Odgovora

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vidim da si i ovdje uprisutnio svoj novi najdraži izraz. Podržavam tu novonastalu tradiciju.:mrgreen:

    Inače, treba zahtijevati od Vlade da u Kazneni zakon ugrade višegodišnju robiju (ekvivalentnu onoj za masovne ubojice) svim muškarcima koji matrubiraju i ženama koje ne zatrudne u baš svakom ciklusu, pod parolom “I ja sam bio spermij i jajna stanica!”.

    Charon l'Cypher

    2. 2. 2012. at 21:57

    • Što kaže 21. stoljeće: http://bit.ly/21stoljece

      Marko

      23. 4. 2012. at 13:01

      • Primjećujem da uvid u “znanost 21. stoljeća” potpisuje magistar koji je diplomirao teologiju. Za sada sam skloniji vjerovati doktoru medicine, no priznajem da ne stignem izučavati referencirane članke (niti ih uopće mogu nabaviti).

        Usporedbe s mentalno retardiranima, novorođenima i sl. su bespredmetne, jer njihov opstanak ne ovisi o direktnom parazitiranju u tijelu druge osobe (vi katolici ćete se iznenaditi, ali žene jesu ljudi), pa i iz takvog demagoškog pristupa izvodim nekakve zaključke o vjerodostojnosti cijelog tog “znanstvenog” pristupa.

        Dalje ću pustiti Ajgoru da se raspiše. Bit će svima zanimljivije.

        Charon l'Cypher

        23. 4. 2012. at 17:31

      • Stručne argumente i rezultate istraživanja koji se ovdje spominju prepustio bih stručnjacima. Što se tiče ostaloga, očigledno je da se radi o tendencioznom tekstu koji treba “znanstveno” opovrgnuti MPO, a zapravo osnažiti religijski pogled na početak života što je bioetičko pitanje, a ne egzaktna znanstvena činjenica. Uvijek se može pronaći znanstvenike (ili osobe sa znanstvenom titulom) koje će ići na ruku bilo kojemu stavu. Npr. Valerije Vrček, dr. sci, redoviti profesor na farmakološkom fakultetu, omiljeni komentator Glasa koncila za znanstvene teme, a u akademskoj zajednici poznat kao promicatelj svih vidova pseudoznanosti i dežurni crackpot. U mome tekstu je spomenut i dr. Šimunić, svjetski priznat stručnjak, koji je u tri mjeseca jednako stručno objašnjavao suprotne stvari.

        Neke izjave u tekstu su ideološki obojene i iako se pripisuju znanstvenicima, nemaju veze sa znanstvenim pristupom (kao kada se citiraju mišljenja akademika Paara o povezanosti religije i znanosti).
        Npr:
        Jérôme Lejeune: “Ljudska narav ljudskog bića, od začeća do starosti, nije metafizička pretpostavka, već eksperimentalna očevidnost.”
        Ako pod eksperimentalnom očevidnošću podrazumijeva činjenicu da se iz ljudskog embrija neće razviti žaba, onda je to OK. Ne mogu se domisliti koji bi drugi eksperimenti potvrdili ljudsku narav jedne stanice.
        Ili:
        Shiniya Yamanake: “Kada sam ugledao zametak, odjednom sam shvatio kako je posve mala razlika između njega i mojih dviju djevojčica.”

        Suludu konstrukciju o podržavateljima naci varijante eugenike, iako “takvih nije malo”, kako kaže autor, ne potkrijepljuje niti jednim relevantnim primjerom. Ali kada već spominje komatozne, podsjetit ću na jednu nedosljednost: katolička crkva nikada nije dovodila u pitanje transplantaciju organa, dapače, klerici su zadovoljni korisnici ove medicinske tehnike. A transplantacija se može obaviti samo sa osobe kojoj je ustanovljena moždana smrt, ali ostali organi funkcioniraju. Crkva se ne buni
        a) što se umjetno produžava “život” moždano mrtve osobe;
        b) što se “nasilno” završava takav život (uzimanjem potrebnih organa).
        To implicira prihvaćanje činjenice da svijest (aktivnost mozga) čini čovjeka osobom. Stoga je neobično da se na osobi koja je biološki potpuno diferencirana, a sociološki je bila dio obitelji i društva, prema mišljenju Crkve smije “obaviti eksperiment”. Nasuprot tome, nediferencirane stanice kod kojih nema ni začetaka moždane aktivnosti, koje nisu dio obitelji niti društva, za koje majka često ne zna ni da ih nosi (mislim na trudnoću općenito), one se glorificiraju i izjednačavaju s osobom.
        This is not a difficult concept
        A ono što čini bitnu razliku između liberalnog i konzervativno – religijskog pristupa jest činjenica da ovaj prvi od znanosti traži poboljšanje kako bi bolje i učinkovitije služila ljudima, dok ovaj drugi u znanstvenim argumentima traži razloge za zabrane koje bi bile u skladu s njihovim vjerovanjem. Liberalni pristup je tolerantan i prihvaća drugačiji svjetonazor – stoga je suluda i smiješna tvrdnja nekih biskupa kako Ostojić zakonom želi nešto nametati. Da, želi nametati pravo na slobodan izbor. Za razliku od Crkve koja je po svojoj naravi totalitarna i stoga svoj svjetonazor želi nametati svima.

        Evo prilog Milana Polića o embrijima i “embrionalnom identitetu”:
        Ja nisam bio embrij

        Ajgor

        24. 4. 2012. at 17:44

  2. Na RTL-u su se suočili ministar Ostojić i Krešimir “I ja sam bio embrij” Miletić. Miletić je mudro zaključio kako bi trebalo pitati embrije što žele da bude s njima. Odlična ideja. Trebalo bi u Petrovoj za Miletića i ponekog uzoritog organizirati razgovor s embrijima pa bi im to možda pomoglo shvatiti u čemu je razlika između oplođene stanice i čovjeka.
    S druge strane, Miletić pokazuje visok stupanj tolerancije prema embrijima kojima bi dao slobodu izbora, dok bi odraslim ljudima to isto u slučaju MPO zabranio.

    Ajgor

    3. 2. 2012. at 8:57

      • A da pobijemo sve mentalno retardirane, i djecu i odrasle, ‘nekorisne jedače’ koji se ne mogu izraziti bi li živjeli ili ne. Jer ako se ne mogu izjasniti da bi htjeli živjeti, zašto bi živjeli? Pa mi smo napredna civilizacija i trebali bismo im uzeti pravo na život.

        Kad sam već spomenio ‘beskorisne jedače’, a znamo čija je to propaganda bila, zanimljivo je povući paralele:

        – kada su nacisti Židovima, bolesnima itd. oduzimali pravo na život radili su to na način da su im negirali ljudskost. Oni nisu ljudi, imamo ih pravo ubiti.

        – na isti način crncima u Americi i drugdje, oduzimanjem prava na ljudskost oduzimana su i ostala prava

        Kod nerođene djece radi se o istoj stvari. Da bismo na njima mogli raditi pokuse, zamrzavati, uništavati ih itd. potrebno je negirati im da su ljudska bića. A jesu. Jesu i jesu. Znanost dokazuje da jesu. Al’ previše je interesa i ispranih mozgova.

        Jednog dana će se čovječanstvo sramiti tog oduzimanja ljudskih prava embrijima kao što se danas s razlogom srami nacizma, apartheida itd.

        Ivan

        23. 4. 2012. at 13:13

        • Evo i od mene jedan video, o nacistima i problematici bliskoj temi. HR titlovi dostupni pod CC.

          Ivan

          23. 4. 2012. at 13:14

        • Jednog dana će se čovječanstvo sramiti tog oduzimanja ljudskih prava embrijima kao što se danas s razlogom srami nacizma, apartheida itd.

          Katolička crkva trebala bi se također sramiti jer embrijima uskraćuje pravo na sakramente.😉

          Ajgor

          24. 4. 2012. at 18:30

  3. Izvrstan dnevnik na temu MPO: Nek ustane tko je bio embrij. Na žalost, autor mi nije odgovorio na upit o prenošenju teksta ovdje, pa ga mogu samo linkati u komentarima.

    Preporučam proći i kroz komentare. Ima još upućenih ljudi i stvarno dobrih komentara. Naravno, ima i “onih drugih”, nad kojima se možemo samo zgražati.

    Charon l'Cypher

    23. 2. 2012. at 14:07


  4. :mrgreen:

    Charon l'Cypher

    28. 2. 2012. at 13:01


Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s

%d bloggers like this: